logo

Początki w programowniu - pierwsze projekty

Paweł Piotrowski - ZSE Kielce - klasa IIF

Gra - Cube Rush
obraz-wprowadzajacy

To mój pierwszy projekt, który został stworzony za pomocą silnika Unity 3D. Jest to gra zręcznościowa będąca kopią popularnej w 2014r. gry FluppyBird. Z perspektywy czasu gierka od strony technicznej prezentuje się bardzo kiepsko aczkolwiek napisanie jej wprowadziło mnie w podstawy programowania.

Rozgrywka (game-play)

W związku z tym, że jest to klon gry „FluppyBird”. rozgrywka polega na omijaniu przeszkód oraz unikaniu zderzenia z ziemią poprzez podskakiwanie. Mimo tej prostej mechaniki gra się bardzo ciężko i topornie, ponieważ po każdej przegranej plansza z poziomem wczytuje się na nowo co znacząco obniża dynamikę rozgrywki. Na dodatek unoszenie się postaci do góry działa skokowo co jest bardzo denerwujące.

Do zdobycia jest maksymalnie 50 punktów, ktore dostajemy za ominięcie każdej przeszkody. Dodatkowo do zdobycia są także punkty specjalne (czerwone sześcianiki), których ilość zebranych prezentowana jest na końcu po ukończeniu całego poziomu.

początek mapki początek mapki
dodatkowa znajdźka na mapce dodatkowa znajdźka na mapce

W grze znajduje się tylko jeden poziom, w którym odmiennie do oryginalnej produkcji przeszkody nie są generowane losowo i w każdej turze są na tym samym miejscu.

Oprawa audiowizualna

Większość elementów graficznych takich jak niebo podłoże zostały skopiowane z darmowych Asset’ów Unity. Wszystkie pozostałe elementy zostały narysowane na nowo. W związku z tym, że projekt miał charakter edukacyjny wykonane grafiki nie są zbyt dobrej jakości co wpływa na dość kiczowaty wygląd gry. Jedynym dźwiękiem w produkcji jest podkład muzyczny, który został pobrany jako darmowy element z serwisu soundcloud.com.

ujęcie 06
ujęcie 03
ujęcie 07
Strona techniczna projektu

Jak już zostało wspomniane zręcznościówka powstała w silniku Unity 3D, który oferuje dużo możliwości. Początki pracy z tym programem były trudne, ponieważ trzeba było poznać podstawy programowania, na szczęście społeczność narzędzia Unity jest ogromna i w internecie jest sporo tutoriali na temat tego jak zacząć. W związku z tym, że w ramach tego projektu napisałem pierwsze skrypty w moim życiu, całość była bardzo słabo wykonana. Jednakże jak już coś działało dawało to dużo satysfakcji.

Unity 3D 5.4 Unity 3D 5.4
przykładowy fragment skryptu w Unity C# przykładowy fragment skryptu w Unity C#
przewiń-do-góry