logo

Początki w programowniu - pierwsze projekty

Paweł Piotrowski - ZSE Kielce - klasa IIF

Gra - Mini Game Gol
obraz-wprowadzajacy

Jest to jeden z moich pierwszych projektów, który można uważać za skończony. Jest to mała gierka zręcznościowa, która polega na strzeleniu bramki przeciwnikowi, którym nie jest komputer tylko gracz, osoba siedząca przy tym samym komputerze. Gra jest dość prosta od strony technicznej więc stworzenie jej pozwoliło zrozumieć podstawy logiki tworzenia i działania prostych aplikacji.

Rozgrywka (game-play)

Jak już zostało wspomniane aby grę wygrać należy strzelić przeciwnikowi jak najwięcej bramek w ciągu 3min bo po takim czasie kończy się rundka. Sterowanie odbywa się za pomocą strzałek pierwszy gracz, natomiast przeciwnik steruje klawiszami W-A-S-D. Piłka po kolizji z postaciami lub obiektami na scenie ulega odbiciu najczęściej pod kątem dzięki czemu jest bardziej dynamiczna i sprawia większe problemy w obronie. Dla urozmaicenia gry zostało stworzone 6 prostych poziomów.

menu poziomów menu poziomów
pozion 6 poziom 6
pozion 3 poziom 3
Oprawa audiowizualna

Zręcznościówka z wyglądu prezentuje się dość ubogo. Mimo to rozgrywka nie jest uciążliwa. Większość grafik wykonałem samodzielnie jedynie grafika trawnika, piasku i kaktusów pochodzi z darmowych Asset’ów. Jeżeli chodzi o dźwięki jakie można usłyszeć w Mini Game Gol są one dwa jest to odgłos odbicia piłki oraz podkład muzyczny. Są to darmowe materiały, które pochodzą z serwisu freesound.org.

pozion 2 pozion 2
pozion 4 poziom 4
pozion 5 poziom 5
Strona techniczna projektu

Gra została stworzona za pomocą programu Game Maker Studio Free 1.2, który jest dość prosty do zrozumienia dla początkujących. Projekt w nim utworzony nie posiadał ani jednej linii kodu, która musiałaby być przeze mnie napisana. Jednak żeby cokolwiek mogło działać konieczne było stworzenie kodu graficznego gry polegającego na dodawaniu do zdarzeń np. „kliknięcie l. klawiszem myszy” określonych bloczków z instrukcjami, które miały wykonać ustaloną czynność. Ograniczenia wynikające z wykorzystania „graficznego języka programowania” skłoniły mnie do nauki podstaw prawdziwego programowania.

GameMaker Studio 1.2 GameMaker Studio 1.2
GMS - kreator zdarzeń GMS - kreator zdarzeń
przewiń-do-góry